Pronásledování křesťanů
Za krutého pronásledování křesťanů, v době císaře Domiciana, se apoštol Jan údajně nacházel v Římě. Byl prozrazen a po strašném mučení nařídil císař, aby byl hozen do kotle s vařícím olejem. Podle legendy se olej změnil v osvěžující lázeň a nijak odsouzenci neublížil. Pak byl apoštol odsouzen k vyhnanství.
Jeho kniha „Vidění sv. Jana“ čili „Apokalypsa“ je nejkontroverznějším dílem Nového zákona. Napsal ji právě ve vyhnanství na ostrově Patmos asi v letech 94 až 95. Když císař Domician zemřel, odjel Jan do Efezu a tam napsal svoje evangelium v posledním desetiletí svého života. Zemřel kolem roku 100.
Svatý Jan ve výtvarném umění
V západním umění je malován jako mladý, pohledný muž, ve východním jako stařec. Jeho symbolem je orel, někdy jen orlí křídla nebo hlava. Symbolizují Janovu vzletnou a vysokou teologii. Dalším je symbolem číše vína odkazující na následující legendu.
Legenda o víně a pověry
Velekněz Dianina chrámu dal sv. Janu jedovaté víno, jež mu však neuškodilo. Proto 27. prosince světili křesťané na Janův svátek víno a pili sv. Janu na počest. Jde o starobylý zvyk. Už v 15. století horlili kazatelé proti pověrčivým křesťanům, kteří na den sv. Jana Evangelisty světí »pitie opilcóm«. Daniel Solnický (1630) se snaží vyložit svěcení a pití vína požehnaného rukou kněžskou nazýváním zvyku »milost a láska sv. Jana«.
Ohlas dávného zvyku, již vymizelého, se ozývá v lidových pověrách: „Kdo na den sv. Jana Evangelisty pije víno, ten se následujícího roku neotráví.“ a „Na den sv. Jana třeba píti víno, aby had neuštknul.“
V 18. století se na památku jedovatého vína, jež pil sv. Jan, aniž mu uškodilo, vinaři nalévali krapet svěceného vína s vírou v jeho zázračnou moc do vinných sudů na ochranu proti čarodějnicím. Ve svěceném víně také kus namáčeli chleba, z něhož se každé krávě či koni a jinému dobytku dávali kousek. Věřili, že potom takto rituálně nakrmená zvířata po celý příští rok nikdo neočaruje.
Obchůzky
Na Uherskobrodsku na svatého Jana Evangelisty sbírají pacholci do měcha „ohlášky“. Jeden z nich se převleče do ženských šatů, druhý za žida a vezme pytel na rameno. Vezmou se za ruce a chodí dům od domu. Kde je mladý muž anebo dívka na vdávání, dostanou od ně či od ní hadru (= ohlášku). Vstrčí hadru do pytle a jdou dále. Hadry potom zpeněží. Jinde chasníci zase chodí po dědině s bílými talíři a sbírají na mši za všechny obyvatele vsi.
Předpověď počasí
Pranostika „Od svatého Jana Evangelisty obrací se slunce k létu a zima k mrazům,“ vyjadřuje, že oteplení, které v tomto časovém období obvykle vyskytuje, tj. vánoční obleva nastávající v období od 22. do 28. 12 prosince,skončilo, slunce se obrací k létu a ochladí se. Tzv. novoroční zima trvající od 29. prosince do 3. ledna nastává s pravděpodobností kolem 60 %, čili tato pranostika většinou vychází.
Výskyt jména Jan
Jméno Jan nosí asi 294 000 obyvatel ČR s věkovým průměrem 40 let. Větší výskyt tohoto jména ročně se objevuje koncem 40. a začátkem 50. let (téměř 4000), největší potom na konci 70. a v průběhu 80. let (přes 5,5 tisíce). Pak nastal pozvolný pokles až na 2,5 tisíce před několika lety.
Výskyt jména Jana
Jméno Jana (ženská forma vlastního jména Jan) náleží asi 265 000 nositelkám, věkový průměr je 50 let. Objevily se tři vrcholy největšího výskytu – ve 40. letech přírůstek až přes 5000 ročně, v 60. letech přes 6600 a v 70. Letech těsně téměř 6000. Pak nastal plynulý pokles až do nedávné doby na něco přes 260 ročně těchto pojmenování ročně.