Bez nadsázky se dá říct, že čím vyšší podíl lidí zoufale se propadajících do exekuční pasti ve městě je, tím vyšší tarif platí v MHD. Zatímco je v Chomutově podle serveru mapaexekuci.cz podíl osob v exekuci téměř 22 procent, v Litoměřicích je to 12 procent. A zatímco v Chomutově seberou politici z kapes dospělých za rok cestování MHD 6040 korun, Litoměřičtí jsou o 6000 korun bohatší, neboť jim tamní radnice jízdné hradí. Ideovým paradoxem potom je, že Litoměřice vede pravicová ODS. Chomutovu vládne koalice hnutí ANO, Nový sever a KSČM.
Chomutovští navíc nemají možnost zvolit si roční kupón na MHD, jako tomu je například v Praze, ale nanejvýš 90denní. Čtvrtletní kupón pro cestování po Chomutově i Jirkově a okolních spádových obcích vyjde na 1510 korun. Za rok je to suma 6040 korun. Čtvrtletní kupón výhradně na Chomutov pak vychází na 1470 korun, což za rok dělá 5880 korun.
Dráž než v Praze
I tak jde ale o drahou záležitost v porovnání s hromadnou dopravou v metropoli. V Praze stojí totiž roční „lítačka“ 3650 korun. Od léta 2015 je cena stále stejná, politici si od zlevnění ročního kupónu slibovali narůst cestujících v MHD, což se povedlo, byť za cenu poklesu tržeb dopravního podniku. „Potvrdil se předpoklad, že sleva ročního kuponu bude zásadní motivací pro řadu lidí, aby nově začali používat MHD. I v tomto směru se tak vedle úlevy pro již dřívější uživatele MHD nové opatření jeví jako vysoce pozitivní,“ uvedl tehdejší náměstek primátorky pro dopravu a v současnosti poslanec Petr Dolínek (ČSSD).
Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova (DPCHJ) však na tom, že cestujícím bere z peněženky výrazně víc peněz než v jiných městech, nevidí nic zvláštního. Ba naopak trvá na tom, že cestujícím se jízdné zlevnilo. „Předpokládám, že jste si porovnal tarif našeho dopravního podniku před a po vstupu do Dopravy Ústeckého kraje a vypočetl jste si výrazné zlevnění všech druhů jízdenek pro všechny kategorie cestujících,“ uvedl pro Náš REGION ředitel DPCHJ Petr Maxa. Je proto třeba zdůraznit, že cestující zajímá, kolik mu z peněženky kdo vytáhne. A zajímá ho, proč jinde z ní občanům vytáhnou méně, nebo dokonce nic. Zcela legitimně se může ptát, proč v bohatších Litoměřicích lidé za MHD neplatí a v chudém Chomutově ano.
Zdraví je víc, zní z Litoměřic
V Litoměřicích je totiž životní prostředí a omezení automobilové dopravy pro tamní radnici důležitější, když loni v květnu zrušila jízdné pro všechny typy pasažérů. „Každý, kdo nechá auto doma a pojede autobusem, pomůže situaci ve městě,“ uvítal tehdy rozhodnutí vedoucí odboru životního prostředí Pavel Gryndler.
Je totiž o prioritách. Tou v současné politické konstelaci na chomutovské radnici bezplatné MHD není. A to přesto, že v radě sedí komunisté a právě dva jejich hlasy politickou reprezentaci drží. Potvrdil to rovněž i ředitel dopravního podniku. „Jsem přesvědčen o tom, že víte, že tarif (sortiment druhů jízdenek a jejich ceny) stanovuje ten, kdo veřejnou dopravu objednává a platí,“ naznačil Maxa, na koho se mají cestující a čtenáři obrátit.
Zdarma jezdí v Chomutově a Jirkově senioři nad 70 let a dárci krve.
Čím víc exekucí, tím vyšší tarif v MHD?
Chomutov Most Ústí n. L. Litoměřice
Podíl osob v exekuci 21,90 % 21,58 % 21,85 % 12,33 %
Průměrná dluh na osobu 193777 Kč 191003 Kč 172176 Kč 244833 Kč
Roční jízdné v MHD 6040 Kč 6000 Kč 4845 Kč zdarma
5 měst, kde mají nejlevnější MHD
Mariánské Lázně 2200,- Kč
Olomouc 3200,- Kč
Karlovy Vary 3200,- Kč
České Budějovice 3630,- Kč
Praha 3650,- Kč
(Porovnáno pouze pro dospělé. Výsledkem je, kolik v daném městě zaplatí cestující za rok využívání MHD.)
5 měst, kde mají nejdražší MHD
Mladá Boleslav 6400,- Kč
Chomutov 6040,- Kč
Děčín 5160,- Kč
Ústí nad Labem 4845,- Kč
Brno 4750,- Kč
(Porovnáno pouze pro dospělé. Výsledkem je, kolik v daném městě zaplatí cestující za rok využívání MHD.)