Trpíte nespavostí? Poradíme vám, jak usnout jako špalek

18.1.2019
Lukáš Mucha

Význam spánku

Spánek ke svému životu nutně potřebujeme, tak jako vzduch nebo jídlo a pití. Je nezbytný nejen pro každodenní obnovení činnosti mozku, ale i pro celkový vývoj a řízení organismu. Závisí na něm mimo jiné také správně fungující imunitní systém.

Máte-li tedy dlouhodobé potíže s usínáním, nočním buzením nebo jste-li přes den unaveni a trpíte mikrospánky, obraťte se na svého praktického lékaře, který vás případně odešle na další vyšetření, například i do spánkové laboratoře, k odhalení pravé příčiny vašich obtíží. Vězte, že je k tomu důvod, protože vám hrozí více následných zdravotních komplikací.

Máte rýmu? Vyzkoušejte zaručený recept, jak se jí rychle zbavit

Jak na nespavost

V léčbě se všeobecně preferují v první řadě nefarmakologické přístupy, jako jsou zejména úprava životního stylu a nastolení správné spánkové hygieny. Teprve v druhém sledu přicházejí na řadu medikamenty. Když se ale vrátíme zpět v čase a připomeneme si, jak uměli využívat přírodu naši předkové, a dáme na rady našich babiček, můžeme se vyhnout lékárně velkým obloukem. Máme pro vás několik babských rad, které jsou už léty prověřené.

Zelenina a mořské ryby

Trpíte-li nespavostí (insomnií), zaměřte se na svůj jídelníček a zařaďte do něj celer. Častěji konzumovaný celer nebo šťáva z něj mají rychlý účinek proti nespavosti. Také šťáva z karotky nebo hlávkový salát obsahují substance, které celkově uklidňují a podporují spánek. S nespavostí vám mohou rovněž pomoci mořské ryby, protože obsahují mastné kyseliny podporující zdravý rytmus spánku a bdění.

6 výhod rychlé chůze. A máte obě nohy stejně dlouhé?

Jablka, banány a datle

Výborným uspávacím prostředkem je i ovoce. Naši předci věřili jablkům, protože věděli, že dvě až tři jablka před spaním uklidní. Ještě silnější účinek mají banány díky obsahu nedostižné kombinace látek navozujících spánek. I banánové chipsy se zaslouží o vaši dobrou náladu a klidný spánek. Rovněž datle jsou zdrojem ovocného cukru a mnoha cenných látek, které jsou důležité pro centrum spánku a umožní vám optimální uvolnění.

Už žádné výmluvy! Známe 5 sportovních aktivit, které jsou vhodné pro seniory

Co radí babičky?

Mezi osvědčené babské rady patří dát si cca hodinu přes spaním lžíci medu pro uklidnění a lepší navození spánku. Podobně působí i směs ze dvou lžiček medu a šťávy z jednoho citronu. Můžete vyzkoušet babiččin recept: vlažné mléko s medem, který obzvlášť dobře pomáhá.

Již ze středověkých herbářů se dozvídáme, že „meduňka na noc pitá vyvolává klidný spánek a veselé sny“. Příjemně vonící čaj z meduňky lékařské se nám nabízí místo prášku na spaní. A podobně je na tom i máta peprná.

Spánek není pro mimina. Lidem, kteří pravidelně ponocují, hrozí deprese a cukrovka

Dechová cvičení

Před spaním dobře fungují i dechová cvičení na zklidnění. Pomalu se nosem nadechujte, na několik sekund zadržte dech a opět pomalu (se zavřenými ústy) vydechujte. Takto celý proces několikrát zopakujte po dobu alespoň pěti minut. Dechová cvičení využívají herci před představením pro duševní zklidnění, ale krásně se dají aplikovat před spánkem. Pokud si z nich vytvoříte každodenní rituál, uvidíte, že vám usínání také usnadní.

Probouzíte-li se v noci, pomůže vám, když na půl minuty ponoříte obě paže až po ramena do studené vody. Vodu neutírejte a nechte oschnout. Určitě brzy usnete.

Máte svůj vlastní recept proti nespavosti?



Nepřehlédněte